Anne Marie Quilt

Velkommen til Anne Maries Quilt !

onsdag 12. desember 2007

Oldermors krydderkake



Min Oldermor Karense laget denne krydderkaken. Min mor har masse gode minner om henne. Hun døde dessverre av høyt blodtrykk når hun kun var noen og femti år gammel.
Hun var var gift med Karl Ørbeck, som var tømmerfløter nederst i Lågen ved larvik.
Jeg kan bare drømme meg tilbake til den tia hvor de bakte brød og kaker i vedovn.
Kaken passer fint til jul, da den holder seg veldig godt.

Oppskriften:

250 gr smør
250 gr sukker
1 pk rosiner
4,5 dl vann
3/4 tsj nellik
1 tsj pepper ( jeg tar litt mindre)
1 tsj kanel

Dette skal koke i 10 min
Avkjøl i vannbad

Slå i 3 egg, deretter 500 gr hvetemel med 1 tsj bakepulver
samt 1 tsj natron oppløst i litt vann

Langpanne ca 20 x30 cm
130 grader i 60 minutter

Lykke til!

4 kommentarer:

  1. Hei Anne Marie!Takk for sist.Travel dag på jobb med Luciabesøk fra barnehagen.Både barn og eldre koste seg.Oppskriften
    på krydderkaken så spennende ut.Du nevner Lågen å da tenker jeg på slekta på Kongsberg.Ha en fin kveld.Klem fra Linda. :))

    SvarSlett
  2. Er det kagen eller en foto? Det er et mesterestykke!

    SvarSlett
  3. Nei bilde er ikke kaken. Det er bare et kort som jeg har lagt inn for å lage litt stemmning.....

    SvarSlett
  4. hei Anne Marie Det var en koselig side og historie. Karense og Karl Ørbeck er mine besteforeldre og det hadde vært artig og hørt om hvem du er datter av. Gerd min adresse er:gerdlangedal@hotmail.com

    SvarSlett